fredag 2. desember 2011

En julekalender til ettertanke...

Julen er en gledestid for noen, og en trist og vanskelig tid for andre. Det har jeg ofte opplevd da jeg jobbet som lærer, at noen barn og unge går rundt med stjerneøyne som glitrer mer og mer jo nærmere dagene går mot jul, mens andre blir mer og mer lute i holdningene sine - og øynene - som før av og til kunne glitre litt, blir mattere og mattere dag for dag.. Dette er trist å være vitne til. Og det gjør noe med deg som menneske å se hvordan noe som for noen kan være fantastisk og gjøre noen så inderlig glade... bare er en stor vond klump i magen for andre. For de som har det bra - som barneombudet sier her i luke to i Unicef's julekalender - blir jul noe som gjør at de får det enda bedre..og for de som ikke har det bra, blir den enda vanskeligere.. nettopp fordi julen er tiden for de nære relasjoner i familiene. Og er de nære relasjonene gode, oppleves de som enda bedre når man har god tid til å være sammen. Det motsatte skjer når de nære relasjonene er dårlige. Og de som lider aller mest pga dette, er barn og unge. Fordi de må være midt oppi det som skjer med de voksne - uten å ha mulighet til å trekke seg vekk...og uten å ha mulighet til å skape rom for å gjøre de hyggelige tingene som hører til i adventstiden og i jula.. Og ikke minst - uten å ha masse bekymringer over hva som skjer rundt dem som de ikke har mulighet til å gjøre noe med.

Så jeg håper alle vi som elsker jul og adventstiden kan se rundt oss, og gjøre noe for minst en som har det vanskelig i denne tiden. Det er ikke så mye som skal til..ofte er det nok at du bare ser.

For - som en som ble intervjuet på frokost tv sa her om dagen, han hadde en lærer som så at han hadde det vanskelig - og som sa det. Og det var igrunnen nok for ham.. Det sier meg at det ikke er mye som skal til for å glede noen som ikke har det så bra, og at vi som har overskudd selv - gjerne kan dele rundt oss av gode klemmer og gode ord. Det koster så lite, og det betyr så enormt mye!

God advent til dere alle!

Hilsen konfliktlos :)

http://www.denene.no/?luke=

2 kommentarer:

  1. Hei og takk for besøk på bloggen min :-) Nå skal jeg se meg om og lese litt her inne hos deg....har like godt lagt meg til som følger.
    Ha en fin kveld :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Unni:) Denne bloggen er helt ny - bare noen dager gammel, og du er hjertelig velkommen som følger!

    Ha en god ettermiddag :)

    SvarSlett