fredag 16. november 2012

MAMMAS SVIK



Jeg har anmeldt en bok på et nettsted som heter digglitt, som jeg skriver litt for. Og dette er den vondeste boka jeg noen gang har lest!

Det er boka MAMMAS SVIK som er skrevet av Anne-Brit Harsem for datteren til den ene moren som er dømt for grov vold og incest mot sine egne barn i den såkalte Alvdal saken. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ny-tiltale-mot-moren-i-Alvdal-saken-7016095.html

En gripende bok, som handler om en vond og grusom historie om hvordan en mor og en stefar bedriver grusomme voldelige og seksuelle overgrep mot barna sine, og om hvordan en pappa, en farmor, en farfar, naboer, lærere - og så til slutt barnevernet og et helt lokalsamfunn - svikter fire barn, ved å la være å lytte til den eldste datterens gjentatte bekymringsmeldinger til alle hun snakket med.

Boka handler rett og slett om dette ene ordet SVIK. Og jeg tenker på hvor mange barn som blir sveket hver eneste dag - av voksne som ikke tør eller vil - blande seg borti andre voksnes barneoppdragelse. Og langt mindre sende bekymringsmeldinger.

Det er så viktig at vi tør å si i fra når vi tror at noe er galt! Først kanskje til de som har ansvaret for barnet - og så hvis barnet ikke får det bedre - ta ansvar for å sende bekymringsmelding videre til barnevernet. Hvis vi ikke gjør det, vil voksne med unormal og grenseløs - kanskje voldelig og seksuell atferd mor små, hjelpeløse barn - lære barna sine at det de voksne gjør mot dem er riktig og greit, når det i virkeligheten er forferdelig galt!

Vi må ikke bli så redde for å si i fra til hverandre, eller å bry oss når vi ser at barn har det vondt. For barn har det ikke vondt uten grunn! Og når barna blir utagerende, trekker seg inn i seg selv, eller har spesiell atferd - så er det fordi barnet er et symptom på at noe er galt i deres oppvekstmiljø! Det er aldri barna som er slemme og vanskelige. Det er de voksne som ikke klarer omsorgsrollen - eller som bedriver omsorgssvikt på en eller annen måte. Ikke nødvendigvis så grusomt som i dette tilfellet, men allikevel omsorgsvikt i form av grenseløshet, rigiditet, avvisning, rus, konflikter, mangel på nærhet, og andre ting.

Jeg har selv fått kjeft av voksne fordi jeg har blandet meg inn i ting jeg ser er galt. Og det er verdt det - hvis det kan hjelpe et barn eller en ungdom til å få det bra!

Her kan dere lese bokanmeldelsen - og jeg anbefaler alle som jobber med barn, å lese denne boken - selv om den er grusom og vond. Fordi den er skrevet på en troverdig måte, om et veldig vanskelig tema.

http://digglitt.no/mammas-svik/


Ha en god dag!

Hilsen Konfliktlos :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar