søndag 1. januar 2012

GODT NYTTÅR ALLE SAMMEN!





I dag er det 01.01.2012 - og et nytt år har begynt!


Et nytt år kan for meg, sammenliknes med da jeg var liten og skulle gå en lang skitur med faren min på fjellet. 


Først måtte skituren planlegges nøye. Pappa tok fram løypekart og kompass - i tilfelle vi gikk oss bort. Så pakket vi sekken dagen før. Vi hadde med oss rene ullklær av typen ullundertøy, votter, lue og sokker. Så hadde vi hver vår ekstra overtrekksbukse og anorakk, sitteunderlag, et tynt ullpledd, flere matpakker, kvikklunsj, appelsiner, kjeks - og sist men ikke minst, en sammenleggbar spade og noen stearinlys og fyrstikker. I tilfelle vi måtte grave oss ned i snøen.


Vi var godt forberedt på hvor vi skulle - og hvordan vi skulle komme dit. Vi visste om oppoverbakker og nedoverbakker - og vi hadde kontrollen på nesten alt - men bare nesten..


For uansett hvor godt forberedte vi var  så kunne selv ikke min flinke pappa vite hva slags vær det kom til å bli, eller om det var noen andre hindringer på veien.. så vi kunne egentlig bare forberede oss til en viss grad, og så var resten opp til Gud, skjebnen - eller hva man velger å kalle det.


Slik er det med et nytt år også. Man kan planlegge ting man skal gjøre, og man kan sette seg noen mål og delmål. Det kan tilogmed være lurt å gjøre det. Og så må man vite at det i løpet av året kan komme både oppoverbakker og nedoverbakker - og noen flate strekninger hvor alt er rolig og hvor ting går nærmest av seg selv.


For det er slik livet er. Slik var 2011 - og slik blir 2012. Vi har ingen nødbrems som vi kan dra i eller trykke på når vi ikke ønsker nedoverbakkene - eller når det går for raskt for oss..


Men vi kan starte med å bevege oss sakte i den retningen vi føler er den riktige for oss. Vi kan gå et skritt av gangen, og stoppe opp og se hvor langt vi har kommet. Vi kan fokusere positivt, ha delmål, være bevisste på hva vi ønsker å ta med oss av bagasje på veien, og hva som blir for tungt å bære med oss videre  - og vite at for hvert skritt vi går i riktig retning - så vil vi gjøre oss selv og de rundt oss noe godt. Vi kan ta et skritt om gangen. Et lite skritt framover. Hver eneste dag.


Og kommer det noen nedoverbakker og vi føler at vi beveger oss litt bakover - eller i feil retning, så kan vi allikevel se tilbake på alle skrittene vi har gått framover - og så ta et skritt videre framover igjen.. Vi kan også huske på at har vi gått en stund i feil retning uten helt å merke det - så er det ingen skam å snu. Det er faktisk en viktig fjellvettregel - som i høyeste grad gjelder i livet også.


Jeg husker hvor deilig det var å komme inn i varmen etter en kald, lang skitur med faren min. Det var det beste med hele turen syntes jeg. Å komme inn igjen. I varmen. Og å kunne tenke med stolthet tilbake på alle kilometerne og milene jeg hadde gått. 


Der jeg satt med røde roser i kinnene, visste jeg at følelsen jeg hadde inni meg - en blanding av mestring, lykke og tilfredshet - gjorde at hvert eneste skitak, oppover eller nedover var verdt det jeg nå følte.


Så jeg sier bare lykke til med 2012 alle sammen! Gå et skritt av gangen framover mot lykke, glede og tilfredshet - og med å være akkurat den du er! Vit at du er unik. Akkurat du. Enten du går i oppoverbakken eller nedoverbakken akkurat nå. 


 Ha et riktig godt nytt år! Hilsen Konfliktlos <3







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar